w

Redd for å ta ordet på jobb?

Her er triksene som gir deg selvtillit!

05.02.201810:27 Redaktør

Her er de smarteste fremgangsmåtene

VINN DEN MUNTLIGE DISKUSJONEN: Ofte er det enklere å få utløp for frustrasjonen sin på tastaturet, men ikke alle saker kan løses over mail.
  

Av Elise Rønnevig Andersen | Aftenposten

Sitter du på de beste argumentene, men blir likevel overkjørt i diskusjoner? Enkelte formulerer seg best ved å hamre på tastaturet, men det kan være en fordel også å trene opp de muntligeferdighetene.
  

– Du må øve deg på å bli herre over situasjonen. Det er litt som å lære seg å flørte, prøv deg frem og varm opp.
  

Det sier Siri Spillum – coach, foredragsholder og forfatter av flere bøker om arbeidsliv, blant annet «Bryt mønstre» og «Elefanten i rommet». 
 

Dette svarer du: To eksempler– Én ting er å bli utsatt for hersketeknikk fra den andre parten, men du må også fjerne handicapene du lager for deg selv. Ikke gjør deg mindreverdig med tanker som «Jeg er ikke god nok» og «denne samtalen får jeg ikke til», fortsetter hun.
 

Dersom du legger frem meningen din og får et verbalt angrep tilbake, er det fort gjort å bli stum – gjerne fordi vi blir så forskrekket at vi mangler motargumenter.
   

Her er flere teknikker 

– Dersom den andre parten overkjører deg med sine utblåsninger, kan du gjerne la deg bombardere. Men da skal du beholde roen. Og når du endelig får snakke, kan du kommentere kjapt det vedkommende sa – og deretter gå tilbake til saken.

Eksempel 1: «Det var spennende det her, men nå kommer vi tilbake til det som faktisk er poenget her.»

Eksempel 2: «Da synes jeg det siste du nevnte, bekreftet det jeg nettopp sa, så da er vi enige da».

– Ved sistnevnte triks tar du en frekk vri og får dermed tilbake styringen, sier Spillum.

Snu tankegangen

Hun fortsetter:

– Hvis man på forhånd har bestemt seg for at man ikke får til samtalen, må man snu tankegangen. Er det fordi du er redd for å bli avvist, latterliggjort? Slike tanker er tull, og nettopp det må du overbevise deg selv om.

Du kan også fange opp triks fra en veltalende kollega, tipser hun.

– Vi har alle en slik rundt oss. Vedkommende sier sikkert ikke noe klokere enn det du gjør, men han eller hun har en smart måte å kommunisere på. Følg med på personen, hva er det vedkommende gjør riktig?

Aftenposten